Mereka Yang Ku Sayang

Thursday 21 April 2011

Puding Roti

Menu puding roti ni aku dah lama nk buat, tp cm mls nk keluarkan oven dr kotak. Last week, aku free n tiba2 rajin plak nak buat. Mulala operasiku... ni 1st time nk buat puding roti....(aku mmg suka mencuba + belajar msk2 ni).... resepinya aku ambil dari internet. Tapi, bila buat pd hari sabtunya, puding rotiku lembut sgt. Hari ke 2, ahad aku cuba lg....yg ni aku main agak2 je la....Alhamdulillah, blh tahan jugak la rasanya.

Kalau kwn2 nak cuba. Ini resepinya :

Bahan-bahan:
8 keping roti - rendam dgn susu segar sikit n dicarik.
susu segar - semangkuk or > < 400ml
2 biji telur
4 sudu gula pasir
kismis (tabur)
1 sudu teh esen vanilla
sedikit marjerin / mentega

Cara-cara:
sapu marjerin / mentega di sekeliling loyang.
masukkan roti yg telah dicarik2 td.
2 biji telur, esen vanilla, gula pasir n susu segar digaul or kacau bersama sampai sebati.
masukkn ke dalam loyang yg berisi roti tadi.
taburkan kismis.
bakar pada suhu 180'c selama 30-40 minit.


suhu 180'c, saya guna api dibawah shj, selama 30-40 mnt 

puding roti tgh bakar

dah masak - yg ni lembut n ber air skt dlm nya

2nd day buat, kismis dh abis

selamat mencuba ya kwn2...

p/s: cuti hujung mngu ni cm nk buat nasi ayam jer..nanti saya bg resepinya ya....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...